Negyedik versenyzőnk igazi beavatott, tudják, övé is lehet
- az LG MINI GD 880 telefon,
- egy 2 személyes Grand stand jegy a pénteki tréningre a Magyar Nagydíjon, ülőhellyel a super gold tribünön,
- vagy a 20 db 2 személyes belépőből egy az LG F1 kiállításra, ahol - többek között - hozzáérhet ahhoz a kormányhoz, amit a király, Ayrton Senna markolt.
Fogadják szeretettel Putz Patrik posztját a PPF1 blogról.
Az F1 autók hátulján van egy furcsa elem, amin sokat dolgoznak a csapatok, sokat beszélnek a kívülállók, ám a megértése korántsem olyan egyszerű. Elsőre legalábbis nem. Mégpedig azért nem, mert az áramlástan néhány ponton ellentmond a józan paraszti észnek.
Gyors-gyors-lassú
Ha egy csőben gyorsan száguld a levegő, ott lecsökken a nyomása, míg, ha lassan megy, vagy áll, akkor akkor nagyobb a nyomása. Ha azon a részen, ahol gyorsan megy a levegő, a cső falán nyitunk egy kis nyílást, azon nem kifelé fog fújni a levegő, hanem befelé áramlik (most ne törődjünk a veszteségekkel, képzeljük, hogy a csövet az elején fújja valami kompresszor, a végén meg pont ugyanannyira szívja egy porszívó, a környezeti nyomás pedig a megszokott).
Az F1-es autót úgy alkotják meg, hogy a kocsi sima haslemeze alatt gyorsabban áramoljon a levegő a hátulja felé, mint amúgy tenné. És főleg gyorsabban, mint a kocsi felett - így felül nagyobb lesz a nyomás, mint alul, és leszorítóerő keletkezik. Persze a lapos has még nem elég, ehhez kell még valami.
A diffúzor
A lapos has végénél egy ponton a kocsi alja elkezd felfelé kanyarodni. Ebben az áramlás szép fokozatosan visszalassul a környező sebességre. Képzeljük el egy gyors folyású folyó kiszélesedő deltáját, ahogy beleömlik egy állóvízbe. Ahogy szélesedik a delta, úgy lassul le a víz sebessége, hiszen egyre nagyobb teret kell kitöltenie. Ugyanígy lassul le a gyors a levegő a diffúzor alatt. Ahogy az autó halad előre, a diffúzor mögötti teret megpróbálja kitölteni a levegő. Ideális esetben a mozgó autó mögött újra megállna a levegő (ez persze nem pont így történik, de szeretne), azaz, ha 200-al megy a kocsi, ezen a ponton a kocsitest és a diffúzor végén hátrahagyott levegő különbsége 200 km/óra. És ha visszaemlékszünk, ez már a “visszalassult” levegő. Ahogy egyre előrébb (értsd: hátulról előrefelé haladva) vizsgálódunk a diffúzor alatt egyre gyorsabb levegőt találunk, hiszen ugyanaz a levegőmennyiség, amit a kocsi hátrahagyni kíván, egyre szűkebb keresztmetszen kell keresztüljusson. Gyakorlatilag a diffúzor, ez a táguló delta-tölcsér kiszippantja a levegőt a kocsi alól - mint egy gumiszalagot, kirángatja a kocsi alól. A szívóhatás maximuma éppen azon a ponton van, ahol a diffúzor elkezdődik - manapság a hátsó tengely környékén.
Mivel egy kép többet mond ezer szónál, ajánlom nézegetni a témában a Racecar Engineering cikkét, sok-sok illusztrációval.
2010.07.07. Putz Patrik, PPF1 blog
Ha úgy gondolod, hogy ennél jobbat is tudsz, és kedved van megmérettetni magad, akkor itt megtalálsz minden információt, melyek alapján nekivághatsz.