HTML

Sport Géza - Forma 1

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Linkblog

Arany László F1 bloggerbajnokság: A slick gumik

2010.07.14. 10:31 ommm

Hoppá! Máris jelentkezik harmadik versenyzőnk, tudják, ő az, aki elviheti

- az LG MINI GD 880 telefont,
- egy 2 személyes Grand stand jegyet a pénteki tréningre a Magyar Nagydíjon, ülőhellyel a super gold tribünön,
- vagy a 20 db 2 személyes belépőből egyet az
LG F1 kiállításra, ahol - többek között - Bruce McLaren saját tervezésű Forma-1-es autóját is láthatja.

Fogadják szeretettel Sajtos Küszöb posztját a friss Slick Gumik blogról

Slick gumi (verseny slick néven is ismert), a gumiabroncsoknak azon fajtája, aminek a felületén nincsen minta. Az első szériát az 1950-es évek elején készítette az M&H Tyres cég. Ez speciálisan gyorsulási versenyre készült (drag racing slick). Azzal, hogy eltávoltották az összes mintázatot a gumiabroncs felületéről, ezek a gumik a lehető legnagyobb felületen érintkeznek az úttal, és így a lehető legjobb tapadást biztosítják, ami a gumiabroncs felületének méretéhez képest lehetséges.

Természetesen használják még ezeket verseny -és oválpályán is, ahol a kanyarodáshoz és a fékezéshez a lehető legnagyobb tapadás kell. Gyorsulási versenyeken csak a hajtott kerekeken alkalmazzák, mert a nem hajtott kerekeknél feleslegesen nagy lesz így az úttal kapcsolatban lévő gumi felülete, ami nagyobb súrlódást eredményez, ez pedig hátráltatja az autót a gyorsulásban.  

Persze ezek a gumik nem engedélyezettek a közúton, ugyanis azoknak a gumiabroncsoknak minden időjárási körülmény alatt megfelelően el kell látniuk feladatukat. Ezért is használják az autósportban, ahol külön gumi van a száraz időre és külön az esősre. Ezt a közúton megoldani nem lehet. Száraz körülmények között sokkal nagyobb tapadást biztosít (és ezért a fogyasztást is emeli) a slick, vagyis sima abroncs, de ha egy kicsit is nedves az út, akkor már szinte használhatatlan. Ennek az oka az, hogy a gumi felülete és az út felülete közé víz ragad (aquaplaning).

Mivel a slick gumiban nincs barázda, így ezt a vizet elvezetni se tudja, ezért megcsúszik a gumi, mert a szokásos gumi-útfelület közötti súrlódási tényező sokkal kisebb lesz. Minél több a víz, annál kisebb. A hagyományos, mintázattal ellátott gumiknál, ezeknek a mintáknak és bevágásoknak a feladatuk, hogy elvezessék a vizet a gumi és az út felülete közül. A slick gumikra jellemző még a keménységük. A puhább keverékűre a nagyobb tapadás, de a gyorsabb kopás a jellemző. Értelemszerűen mivel puhább anyagból van,  így könnyebben kopik le róla a futófelület. A keményebb keverékű pedig viszonylag kevésbé tapad olyan jól, mint a puha, de sokkal tartósabb.

  ’’Csalós’’ Slick:

Mióta a slick gumik ki lettek tiltva a közútról, mivel nem alkalmasak nedves körülmények között, a csalós slick-ek egyre jobban elterjedtek az 1960-as évek Hot Rod világában. A ’’csalós’’ slick nem más, mint egy sima slick gumiabroncs néhány nagyon minimális mintázattal ahoz, hogy legálisan használható legyen. Azóta viszont sokat fejlődött a gumiabroncs gyártás és a mai utcai Hot-Rod-ok mintás gumikat használnak. Nosztaligiai okokból azonban még ma is használják ezeket.

 ’’R’’ Jelű Gumik:

 

  Nitto NT01

 

A ’’csalós’’ slick gumiabroncsoknak hatása volt a mai verseny célokra késztett gumiabroncsokra is. Néhány versenysorozatban hagyományos DOT szabványnak megfelelő utcai gumikat használtak, ezért néhány gyártó olyan gumikat kezdett forgalmazni, melyek még megfeleltek ennek, de nagyon puha keverékű és nagyon minimális mintázattal látták el őket. Ezek természetesen igazából közúton használhatóak, de nagyon nem praktikusak, ugyanis a puha összetétel miatt nagyon gyorsan kopnak és a fogyasztást is növelik. Persze ezeknek a tapadása jóval nagyobb mint a hagyományos gumiabroncsoknak, így nem sokkal később újabb szabályok és versenysorozatok jöttek létre, melyekben a gumiknak nem csak a DOT szabványnak kellett megfelelni, hanem meg volt határozva, hogy maximum mennyi kopás az engedélyezett a verseny alatt. Így próbálva meg kiszorítani az R jelölésű gumikat a versenyekből.  

Drag Racing Slick: 

Az első gyorsulási versenyre kitalált slick gumit az 1950-es évek elején készítette, az M&H Tires cég (Marvin & Harry Tires). Ekkoriban ez volt az egyetlen cég a világon, mely ilyen gumiabroncsokat készített. Később a konkurencia ezt lemásolta, vagy egyszerűen ellopta és így készítették el a sajátjukat.

 

 Pro Stock kategória ''closed wheel''

 A gyorsulási célokra kitalált gumiknak sok fajtájuk van. A 2 fő típus a keskenyebb, drag motorokra kitalált, és a szélesebb, melyeket az úgynevezett Top Fuel Dragster autóknál használják. A ’’closed wheel’’ autókat, ahol a kerekek körül van valamiféle borítás, külön át kell alakítani, hogy egyáltalán elférjen a nagyobb abroncs. Meg kell emelni például az autók hátulját, hogy elférjen a magasabb gumi, a karosszériát ki kell szélesíteni, vagy a hátsó tengelyt rövidíteni, hogy elférjen a szélesebb slick gumi.

 Top Fuel kategória ''open wheel''

Az ’’open wheel’’ kategóriánál kicsit könnyebb a szituáció és itt aztán tényleg óriási méretű gumiabroncsok vannak. Általában nagyon alacsony guminyomást alkalmaznak, hogy maximalizálják a tapadó felületet a gumi és az út között. Ilyenkor, a rajtkor a gumik oldalfala is meghajlik, ezért ezeket a gumikat Wrinklewall Slick-nek hívják. Ezeknél a gumiknál tömlőt is használnak, hogy megakadályozzák a levegő hirtelen elszökését a rajtnál bekövetkező nagy terhelésnél.

 

 A Wrinklewall Slick gumikat direkt a komoly gyorsulási versenyek speciális igényeihez fejlesztették ki, így ezek úgy vannak kitalálva, hogy a rajtnál engedjék a gumiabroncs oldalfalának az elcsavarodását. Ez több okból is jó. Először is puhább a rajt pillanata, így csökkenti a kipörgés esélyét. Ahogyan gyorsul az autó, a gumi pörgése által keltett centrifugális erő kiegyenesíti az oldalfalat, így az összes energia, amit a motor közvetít, az autó gyorsulását segíti elő. Miközben gyorsul az autó, a gumi átmérője az oldalfal kiegyenesedése miatt nő, így gyakorlatilag egy nagyobb áttétel keletkezik a sebességváltó és a gumi mérete között. Ez pedig növeli a végsebességet változatlan váltóáttétel mellett.

Ha úgy gondolod, hogy ennél jobbat is tudsz, és kedved van megmérettetni magad, akkor itt megtalálsz minden információt, melyek alapján nekivághatsz.

2010.07.07. 14:30 Sajtos Küszöb, Slick Gumik

8 komment

Címkék: harmadik poszt albb

süti beállítások módosítása