HTML

Sport Géza - Forma 1

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Linkblog

Arany László F1 bloggerbajnokság: A diffúzor - egyszerűen

2010.07.15. 16:02 ommm

Negyedik versenyzőnk igazi beavatott, tudják, övé is lehet

- az LG MINI GD 880 telefon,
- egy 2 személyes Grand stand jegy a pénteki tréningre a Magyar Nagydíjon, ülőhellyel a super gold tribünön,
- vagy a 20 db 2 személyes belépőből egy az
LG F1 kiállításra, ahol - többek között - hozzáérhet ahhoz a kormányhoz, amit a király, Ayrton Senna markolt.

Fogadják szeretettel Putz Patrik posztját a PPF1 blogról.

Az F1 autók hátulján van egy furcsa elem, amin sokat dolgoznak a csapatok, sokat beszélnek a kívülállók, ám a megértése korántsem olyan egyszerű. Elsőre legalábbis nem. Mégpedig azért nem, mert az áramlástan néhány ponton ellentmond a józan paraszti észnek.

Gyors-gyors-lassú

Ha egy csőben gyorsan száguld a levegő, ott lecsökken a nyomása, míg, ha lassan megy, vagy áll, akkor akkor nagyobb a nyomása. Ha azon a részen, ahol gyorsan megy a levegő, a cső falán nyitunk egy kis nyílást, azon nem kifelé fog fújni a levegő, hanem befelé áramlik (most ne törődjünk a veszteségekkel, képzeljük, hogy a csövet az elején fújja valami kompresszor, a végén meg pont ugyanannyira szívja egy porszívó, a környezeti nyomás pedig a megszokott).

Az F1-es autót úgy alkotják meg, hogy a kocsi sima haslemeze alatt gyorsabban áramoljon a levegő a hátulja felé, mint amúgy tenné. És főleg gyorsabban, mint a kocsi felett - így felül nagyobb lesz a nyomás, mint alul, és leszorítóerő keletkezik. Persze a lapos has még nem elég, ehhez kell még valami.

A diffúzor

A lapos has végénél egy ponton a kocsi alja elkezd felfelé kanyarodni. Ebben az áramlás szép fokozatosan visszalassul a környező sebességre. Képzeljük el egy gyors folyású folyó kiszélesedő deltáját, ahogy beleömlik egy állóvízbe. Ahogy szélesedik a delta, úgy lassul le a víz sebessége, hiszen egyre nagyobb teret kell kitöltenie. Ugyanígy lassul le a gyors a levegő a diffúzor alatt. Ahogy az autó halad előre, a diffúzor mögötti teret megpróbálja kitölteni a levegő. Ideális esetben a mozgó autó mögött újra megállna a levegő (ez persze nem pont így történik, de szeretne), azaz, ha 200-al megy a kocsi, ezen a ponton a kocsitest és a diffúzor végén hátrahagyott levegő különbsége 200 km/óra. És ha visszaemlékszünk, ez már a “visszalassult” levegő. Ahogy egyre előrébb (értsd: hátulról előrefelé haladva) vizsgálódunk a diffúzor alatt egyre gyorsabb levegőt találunk, hiszen ugyanaz a levegőmennyiség, amit a kocsi hátrahagyni kíván, egyre szűkebb keresztmetszen kell keresztüljusson. Gyakorlatilag a diffúzor, ez a táguló delta-tölcsér kiszippantja a levegőt a kocsi alól - mint egy gumiszalagot, kirángatja a kocsi alól. A szívóhatás maximuma éppen azon a ponton van, ahol a diffúzor elkezdődik - manapság a hátsó tengely környékén.

Mivel egy kép többet mond ezer szónál, ajánlom nézegetni a témában a Racecar Engineering cikkét, sok-sok illusztrációval.

2010.07.07. Putz Patrik, PPF1 blog

Ha úgy gondolod, hogy ennél jobbat is tudsz, és kedved van megmérettetni magad, akkor itt megtalálsz minden információt, melyek alapján nekivághatsz.

22 komment

Címkék: albb negyedik poszt

süti beállítások módosítása